Sülük Tedavi Fiyatları

ipokrat’ın uygulamalarında, eski Mısır belgelerinde ve İbni Sina’nın eserlerinde sıkça rastladığımız, tıpta bilinen en eski tedavi metodlarından birisi olan Hirudoterapi; “sülük” (leech) olarak bilinen “Hirudo Medicinalis” canlısının kullanıldığı tedavi şeklidir.

Bilgi notu: “Mısır’da bulunan MÖ 1500’lü yıllardan kalma bir mezarın duvarında tıbbi sülüklerin kullanımını gösteren resimler bulunmaktadır.”

Napolyon’un cerrahların Broussais (1772-1838), vücutta kan birikmesinin iltihaplanmaya ve bu nevi iltihaplanmaların da rahatsızlıklara neden olduğuna inandığından kanın sülükler vasıtasıyla çıkarılmasını önermiş Macaristan’dan milyonlarca sülük ithal ederek hastalanan bütün askerlerine sülük tedavisi uygulamıştır.

Tarihi vesikalara ara verip devam edelim. Tıbbi sülük tedavisi; kan emici sülüklerin yardımıyla uygulanan bir tür bütünleştirici ve tamamlayıcı tedavi yöntemidir ve hastalıkların tedavisinde omurgasızların kullanımının ilk akla gelen örneğinden biridir. Sülüklerin doğada yüzlerce türü olsa da bunların sadece 15’i tıbbi sülük olarak sınıflandırılır.

Sülük Nedir?

Ortalama ağırlığı 2,5 gramı geçmeyen sülükler, ılıman akarsularda ve ılık su göllerinde oradan orayan veya paraziter bir yaşan süren, 8 mm’den 76 cm’e kadar farklı uzunluklarda olabilen solucanlardır.

Gövdeleri aşina olduğumuz toprak solucanlarına benzer şekilde segmentedir ancak hafifçe yassılaşmıştır. Sülüklerin baş kısmı sivridir ve arka uca göre çok daha dardır. Her iki uçta birer vantuz bulunur. Arka vantuz kuru yüzeylerde harekete ve yapışmaya yardımcıdır.

Tedavi için kullanılanlar farklı özelliklere sahiptir. Bunlar genellikle kahverengi, koyu kahverengi, koyu yeşil, yeşil veya kırmızı-kahverengi olurlar. Tıpta kullanılan sülükler arasında Hirudo medicinalis en iyi bilinenidir. Hirudo medicinalis’in vücudu hafif yassılaşmış olup uzunlukları da 15 cm’i aşmaz.

Hirudoterapi Nedir?

Binlerce yıldır kullanılan latince ismiyle hirudoterapide sülükler hekimce belirlenen noktalara tutturularak canlının emmesi, böylece bünyesinde bulundurduğu biyoaktif molekülleri bölgeye vermesi hedeflenir.

Veteriner hekimlikte dahi kullanılabilen bu biyoaktif maddeler; kan durultucu, kas gevşetici, bağışıklık düzenleyici ve mikrosirkülasyon düzenleyici özelliklere sahiptir.

Günümüzde alternif tıpta daha sık karşımıza çıkan sülük tedavisine FDA tarafından 2004 yılında onay verilmiştir.

Sülük Nasıl Bir Canlı?

800’den fazla türü olan halkalı solucanlar yassı gövdeli ve 3 çeneli canlılardır, yapıştıkları alana sık sıkıya tutunmalarıyla tanınırlar. Her çenede 100 adet dişi vardır. Sülüğün salgısında girişte de saydığımız yüzden fazla biyoaktif bileşik mevcuttur.

Uygulama Nasıl Olur?

Uygulama öncesi yüzeyin steril bir şekilde temizlenmesi haricinde herhangi bir detaylı hazırlığa gerek yoktur. Sülükler kimyasal kokulara duyarlı olabildiğinden deterjan, parfüm benzeri kokular tavsiye edilmez. Yüzeyin terli olması yine bu arkadaşların tutunmasını zorlaştıracağından bu noktaya da dikkat edilmelidir.

Daha sonra sülük veya sülükler, uygulanacak sorunlu noktaya temas ettirilerek tutunması sağlanır. İlk başlarda ısırma hareketi son derece hafif hissedilebilirken, işlem süresince sülüğün salgıladığı lokal anestezik terkipten dolayı ağrı veya sızı hissedilmez.

20 ile 60 dakika sürebilen işlem sonucunda sülük, kendiliğinden tutunduğu yeri bırakır. Bazı durumlarda bırakması için teşvik edilmesi de gerekebilir.

Hirudoterapi uygulamaları her hasta için ayrı yaklaşım gerektirir. Detaylı olarak izah edilmesi gereken bu yaklaşımlar kişinin rahatsızlıklarına, kilosuna, yaşına, genel durumuna ve hekim tarafından analiz edilen diğer birçok değişkene göre düzenlenir.

Bu arada sülükler belirgin bir sebep olmadan ısırmazsa, cildin bir iğne ya da lanset yardımıyla delinerek sülüklerin karşı koyamayacağı birkaç damla kan çıkarılması sülüğün ısırmasında etkili olacaktır.

Bir sülük kanla temas eder ancak yine de ısırmazsa, hiçbir koşulda başka bir hastada kullanılamamalı, taze sülük kavanozuna geri konmadan hızla imha edilmelidir.

Bilgi notu: “Başarılı bir süreçte sülükler beslenirken rahatsız edilmemeli; mümkünse soğuk ve ışıktan korumak ve cildin soğumasını önlemek için pamuklu bir tamponla kaplanmalıdır.

Hasta konforlu bir alana yerleştirilmeli ve sülük ayrılıp düşme veya ezilme riski yaşamadan beslenebilmesi için yeterli alana sahip olmalıdır. Tek bir sülük her yapışmada 5 ila 15 ml kan alır.”

İşlem sonunda yine temiz ve sıkı bir pansuman ile son derece düşük düzeydeki kanamanın durması amaçlanır. 4 saat ile 24 saat arasında kanamalar sürse de bu durum nadiren yaşanır.

Sülük Tedavisi Hangi Hastalıklarda Kullanılabilir?

Variköz venöz hastalıklarda ağrı azaltma maksadıtla, eklem kireçlenmesi durumlarında ve tenisçi dirseği gibi tendon iltihaplarında sülüklerden faydalanılabilir.

Sülük Tedavilerinin Yan Etkileri Var mı?

Uygulama yerinde alerjik lezyon nadiren görülebilir. 1-2 hafta süresince kaşıntı, birkaç ay sonra geçebilecek iz kalma durumları olabilir.

Sülük Neye İyi Gelir?

• Migren ve gerilim baş ağrıları,
  • Göz Hastalıkları
  • Kronik hepatit ve karaciğer hastalıkları,
  • Baş dönmesi, kulak çınlamaları ve meniere sendromu,
  • Anksiyete ve panik atak,
  • Artroz ve eklem kireçlenmeleri,
  • Kronik yorgunluk sendromu ve bağışıklık sistemi hastalıkları,
  • Romatoid artrit ve diğer romatizmal hastalıklar,
  • Varis ve venöz damar sorunlarına karşı,
  • Kas ağrıları, fibromiyalji ve huzursuz bacak sendromu
  • Egzama, ürtiker, sedef ve akneler,
  • Dejeneratif sinir sistemi hastalıkları ve felçler,

Sülük Kaç Günde Fayda Eder?

Sülüğün ayrılması sonrasında kanamanın 1-2 saat kadar sürmesi, kirli kanın tahliyesi için olumlu bir durumdur. Sülüklerin 5 gün boyunca kanın biriktiği alanlarda ilerlemesi sonucu, hemoglobinde yaklaşık 1-2 gramlık yüzdesel azalmalar meydana gelir.

Sülük Tedavisi Kimlere Uygulanmaz?

Gebelerde ve emziren annelerde, kalp yetmezliği veya kontrolsüz diyabet hastalığı olanlarda da sülük tedavisi önerilmez.

Eczanelerde Sülük Satılır mı?

2004’te Amerikan İlaç ve Gıda dairesi (FDA) sülük tedavisini onaylamış ve eczanelerde satılmasına izin vermiştir. Ülkelerin mevzuatı değişiklik gösterse Türkiye özelinde Tarım Bakanlığı onaylı kaynaklardan ilerlemek en sağlıklı olandır.

Bir Sülük Kaç Kez Kullanılır?

Bir kez kullanılan sülüğün tekrar kullanılmaması lazım. Çünkü sülüğün asıl tedaviye fayda eden kısmı ağzındaki salya. Ağzında biyoaktif maddeler oluşması için belli bir zamanın geçmesi lazım. Birkaç gün içerisinde sık sık kullanılan sülük emse bile kan alsa bile o kan kusturularak tekrar kullanılıyor.

Sülük tedavisi hakkında bilgi ve randevu almak istiyorsanız bizleri 0542 188 30 34 numaralı telefonumuz üzerinden arayabilir ve uzman doktorumuz Murat IRMAK’a aklınıza takılan tüm soruları sorabilirsiniz.